۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۴۳۱۷۵۹
شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان؛

بیان شرایط استغفار و آثار توبه

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان به بیان شرایط استغفار پرداخت و در ادامه آثار و نتایج آن را مطرح کرد.
شرح دعای روز پنجم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» بیان داشت: خدایا قرار ده مرا در این ماه از آمرزش‌‏جویان، و از بندگان شایسته‏ فرمان‌بردار و از اولیاى مقرّبت، به رأفتت اى مهربان‌‏ترین مهربانان‏.

شرایط استغفار

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در این دعا سه درخواست مطرح شده است اول می گوئیم بارالها در این روز مرا از استغفار کنندگان قرار ده! مقام استغفار بسیار رفیع است و در قرآن کریم جزء ویژگی های بندگان شایسته الهی قلمداد شده است.(آل عمران/17) البته این مقام شرایطی دارد که در روایات ائمه علیهم السلام بیان شده است که به آنها اجمالا می پردازیم:

وی افزود: شخصی در حضور امام(ع) بدون توجه لازم گفت استغفرالله، امام فرمود مادرت بر تو بگرید، می دانی  معنای استغفار چیست؟ استغفار درجه والا مقامان است و دارای شش شرط است، اول پشیمانی از آنچه گذشت و دوم تصمیم به عدم بازگشت و سوم آنکه پرداختن حقوق مردم چنانکه خدا را پاک دیدار کنی که چیزی بر عهده تو نباشد.

وی ادامه داد: چهارم تمام واجب های ضایع ساخته را به جا آوری، پنجم گوشتی که از حرام بر اندامت روییده با اندوه فراوان آب کنی، چنانچه پوست به استخوان چسبیده گوشت تازه بروید، ششم رنج طاعت را به تن بچشانی چنانچه شیرینی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه بگویی استغفرالله(نهج البلاغه/حکمت/417) باری از این روایت استفاده می شود که استغفار حقیقی شش شرط دارد.

آثار استغفار

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در بیان آثاراستغفار گفت: 1- پاک شدن جان و روح 2- زیاد شدن رزق 3-  نزول برکات آسمانی  4- محبت الهی، چرا که خداوند متعال توابین را دوست دارد.

وی در بیان خواسته دوم گفت: پروردگارا! در این روز مرا از بندگان صالح و مطیع خود قرار بده! برترین صفت مؤمن اطاعت از حضرت حق است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن تصریح شده است «من یطع الله والرسول فاوائک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصالحین و حسن اولئک رفیقا»( نسا69) هرکس از خدا و رسول اطاعت کند هر آینه همنشین کسانی است که خدا بدانها لطف نموده است و آنها پیامبران و صدیقین و شهیدان و صالحانند.

وی ادامه داد: اطاعت موجب رشد و تعالی است، همانگونه که بیمار در اثر اطاعت از پزشک بهبودی می یابد انسان نیز به واسطه  اطاعت از پروردگار متعال از مشکلات روحی رهایی پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: سومین خواسته این است که خدایا در این روز مرا از دوستان مقرب خود قرار بده. مقربان بارگاه ربوبی کسانی هستند که در مسیر بندگی از همگان سبقت گرفته اند «السابقون السابقون اولئک المقربون»(الواقعه 10) این گروه به واسطه اخلاص کامل بدین رتبه رسیده اند یعنی هیپچ مقصدی جز الله تبارک و تعالی ندارند حتی به دنبال بهشت نیز نیستند و این نقطه تمایز آنها از غیر خودشان است. بر این اساس می گوئیم ای مهربان بنده نواز ما را از مقربان بارگاه با عظمت خویش قرار ده!/933/302/ب3

ارسال نظرات